2009年3月9日月曜日

Fender USA / Stratocaster '58

The 1958 Fender Stratocaster had a number of changes, none I personally liked much. First the classic 2-tone sunburst (yellow to dark brown) was changed to a 3-tone finish (yellow to red to dark brown). Three color sunbursts are cute, but I personally enjoy the classic 2-color look better. The other thing that changed was the neck shape. The large backshape neck of the 1954 to 1957 Fender Stratocasters was gone, changed to a thinner more modern style neck shape. Again not my cup of tea. Still, 1958 Fender Stratocasters are very nice guitars.

至高の響き、シンプルな機能美、そして音を極めたメイプルネックの’58バージョン。時代を超越したビンテージ・ストラトキャスターの風格と気品を漂わせるシリーズ。






2009年3月8日日曜日

FENDER / '72 TELECASTER CUSTOM

Fender Telecaster Custom is a model of electric guitar made by Fender. This model should not be confused with the "Fender Custom Telecaster" model manufactured between 1959-1968, which only differs from a standard Telecaster in having a bound body. Ever since the release of the Telecaster Custom the market generally refers to the guitar as the "1972 Custom", indicating the year this model was originally released.

搭載されたハムバッカーによる甘くリッチなサウンドは、G社のそれとは少し違う、メロウさの中にもしっかりとした輪郭を持ったメリハリの利いたサウンドです。また、当時のオリジナルピックアップを開発したのは、他でもないP480(P.A.F.)ピックアップの生みの親、セス・ラバー氏。ギブソンと同等の仕様を提案していたフェンダーに対し、ラバー氏は敢えてサウンドやルックスにフェンダーらしさを残したと言われており、その特徴は現在の当モデルにも引継がれております。

BODY: ASH
BODY FINISH: NITROCELLULOSE LACQUER
NECK: MAPLE/U-SHAPE
NECK FINISH: NITROCELLULOSE LACQUER
FINGERBOARD: MAPLE
TUNERS: VINTAGE “F” STYLE
BRIDGE: VINTAGE 3-SADDLE
PICKGUARD: 3-PLY BLACK
PICKUPS: 1 WIDE RANGE HB/1 AMERICAN VINT TELE
SWICTHING: 3-WAY
CONTROLS: 2VOL. 2TONE






2009年3月7日土曜日

KAWAI / MOON SOULT

A company that is known for its keyboards and pianos once made one of Japan’s most interesting and cool guitars of
all-time: the Kawai Moon Sault. Shaped like a crescent moon, it was loaded with active EMG pickups and was adorned
with green abalone inlays and sparkle finishes. They were made in the early 1980’s, and have been recently
(and pathetically) reintroduced in bolt-on neck form. Kawai also made copies of Alembic guitars of exceptionally high
quality and those are somewhat popular to collectors as well. No model can compare to the popularity of the MoonSault,
though. They are now extremely rare. I search for guitars in Japan 24/7 and haven’t seen one in over 2 years.

KAWAI Moon Sault 初期は、ヘッドロゴが“KAWAI”で
ボディには4つのミニSW、P.U.はDimarzio、ペグにはGROVERインペリアルが奢られたとても高いギターであった。人間工学に基づいたデザインは、座っては絶対弾けないが、立ってみるといい具合。サンバースト・カラーも洒落が効いている。 すごく気になっていた。日本を代表する名機である。




2009年3月4日水曜日

Gibson / ES-335

Before 1952 Gibson produced only hollow body guitars, which are prone to feedback when amplified loudly. That year saw the introduction of their first solid body, the Gibson Les Paul, based on Les Paul's experiment, "The Log," which was merely a fence post with a neck, hardware, and pickup attached. By 1958 Gibson was making a few solid body models which had much lower feedback and better sustain, but lacked the darker, warmer tone and unamplified volume of hollow bodies. The ES-335 is an attempt to find a middle ground: a warmer tone than a solid body with almost as little feedback. Though semi-hollow bodies like the ES-335 are essentially a compromise of earlier designs, for the same reason they are extremely flexible as evidenced by the ES-335's popularity in a wide range of music, including blues, jazz, and rock.

ES-335は1958年にギブソン社によって生み出されたモデル。セミアコースティックギターの代名詞として知られる。ボディはホロウ(空洞)ともソ リッドとも異なった構造を持っており、ボディ中央にはセンター・ブロックと呼ばれる木製の板が埋め込まれているが、両サイドは中空でヴァイオリンの 様なfホールが設けられている。ES-335を初めとするセミアコースティックギターの出音は独特の "woody" と形容されるサウンドで、ソリッドギターのそれよりも甘い響きを持っている。しかし同時に、ソリッドギターの特色であるサスティンのあるサウンドやハウリ ングの少なさといった点も持ち合わせている。この柔軟な音色の性質のため、ジャズロックを含むあらゆる種類のポピュラー音楽でそのサウンドを聴くことが出来る。






2009年3月3日火曜日

Fender USA / Telecaster Telecaster Thinline -1976-


The Fender Telecaster Thinline is an electric guitar made by the Fender company. It is a Telecaster with body cavities. Designed by German luthier Roger Rossmeisl in 1968, it was introduced in 1969 and updated with a pair of Fender Wide Range humbucking pickups, Bullet truss-rod and 3-bolt neck fixing in 1972.

The semi-hollow-body design was originally an attempt to reduce the weight of the solid-body Telecaster guitar, which had gotten ever heavier throughout the 60s due to the dwindling supply of the light ash wood Fender had formerly used. The f-hole and reshaped pickguard are the most apparent visual clues to its construction.

There are now two versions of the Telecaster Thinline. The '69 version has two standard Telecaster pickups and a mahogany body, while the '72 version, based on the Fender Telecaster Deluxe, yields two Fender Wide Range pickups and a solid natural swamp ash body. Both guitars are made in Mexico and Japan as a part of the Classic Series of guitars and basses, followed by higher-end American-made Factory Special Run (FSR) versions from the Fender Custom Shop in 2005.

70年代、ハムバッカー・シンライン!
フェンダー・オリジナルのハムバッカーはギブソンとは異なる明るいトーンを持ち、クリーン・トーンのサウンド・メイキングにおいて非常に有利です。他の何ともつかない独特なキャラクターが、永く支持される所以でしょうか。
ボディ・フィニッシュのトップ・コートを剥がしている点、またPGチェンジがございます為特価でのご案内ですが、演奏性も良く、”弾く為のVintageを”とお考えの方にはお薦め出来るコンディションです。






2009年3月2日月曜日

Rickenbacker / 325C58

Described by John Lennon as his "dream guitar", the 1958 Rickenbacker 325 is one of the most famous guitars of all time. Acquired by Lennon in Hamburg in 1960, the 325 became his #1 instrument for many years to come and is most notably seen in the Beatles' performances on The Ed Sullivan Show.

The Rickenbacker 325C58 is an exact replica of the 1958 model played by Lennon down to the last detail including its gold nameplate and pickguard, gold-on-brown knobs, an elongated jack plate, and Kauffman Vibrola (which he later replaced with a more reliable Bigsby, as seen in photo). The 325C58's three Vintage Single Coil Toaster Top pickups, semi-hollow alder body, alder neck and rosewood fret-board make this guitar a dream to play with a sound to match. Available in a Jetglo (325C58 JG) and Mapleglo (325C58 MG) finish, this guitar is as much beauty to look at as it is to play and much like the 360/12C63 replica Rickenbacker made famous by George Harrison, is a great tribute to monumental moments in music history.

1958年製リッケンバッカー325。ジョン・レノンが、自身の“大切な物リスト”に真っ先に挙げるこのギターは、ファン の間では神格化されていると言っても過言ではありません。現在このギターの実物を日本のミュージアムで実際に見ることが出来ます。この実物と、かつての“ ビンテージ・シリーズ”の325V59と比較して先ず気がつくのは、ボディの厚みの違いでしょう。325V59をはじめて手にした時、当時の他のモデルよ りもかなり厚い印象でしたが、ジョン・レノンの325は更に分厚く、また決定的な違いはボディとネックの材質です。リッケンバッカー社のセールスポイント のひとつは上質なメイプル材を採用していることですが、ジョン・レノンの325はアルダー材を採用していました。また、外からは見えない部分ですが、ボ ディ構造、ボディ内のくりぬき方も違い、ジョン・レノンが所有することになる58年製325が持つファクトリー・スペックを忠実に再現したCシリーズの 325C58は、325V59よりも厚いボディでありながら、圧倒的に軽量に仕上がっています。

Body Type Semi-Hollow
No. Frets 21
Scale Length 52.7 cm (20 3/4“)
Neck Width at Nut 41.3 mm (1 5/8“)
Neck Width at 12th Fret 49.2 mm (1 15/16“)
Crown Radius 25.4 cm (10“)
Body Wood Alder
Neck Wood Alder
Fingerboard Wood Rosewood
Weight 2.3 kg (5.0 lbs.)
Overall Length 87.6 cm (34 1/2“)
Overall Width 32.4 cm (12 3/4“)
Overall Depth 50.8 mm (2“)
Fingerboard and Body Binding Unfinished No
Fret Marker Style Dot
Tailpiece Kauffman Vib-rola
Bridge Vintage repro roller
Neck Type Set-in
No. of Pickups 3
Type of Pickups Vintage Single Coil
Output Type Output Type Mono
Machine Heads RIC-Tite






2009年3月1日日曜日

Gibson / 1958 Les Paul Junior Double Cutaway VOS (TV Yellow)


Follow on the footsteps of Keith Richards (Rolling Stones), Mick Jones (The Clash) and Johnny Thunders (New York Dolls) and find out why those players opted for a Les Paul Junior Double Cutaway - simplicity itself and great tone. Pure Rock'N'Roll.

The Les Paul Junior, introduced in 1954, was the economy Les Paul model. With its no-nonsense look, a single P-90 pickup, it was an instant hit. In 1958, Gibson changed the Junior's body shape to a double cutaway.

In the late 70's, punk guitarists re-discovered the Les Paul Junior, and it became a firm favorite amongst players such as Mick Jones (The Clash) and Johnny Thunders (The New York Dolls).

And here we are, 50 years later, and the simplicity of the Les paul Junior still inspires new generations...

Like all VOS (Vintage Original Spec) Series instruments, the 1958 Les Paul Junior VOS is handcrafted for comfort and playability in the Gibson Custom Shop. The construction, neck profile, hardware, and electronics are period accurate, and a special nitrocellulose finish treatment gives it the patina of a gently aged vintage guitar. Includes Gibson Custom Shop case, a certificate of authenticity, and custom care kit.

レス・ポー ル・カスタムはレス・ポール・シリーズの上位機種でしたが、同じく1954年に発売されたジュニアはその対極のベーシック・モデルとして登場しました。シ ンプルなルックスと「P-90」を持つジュニアは当時わずか49.50ドルで販売され、そのコストパフォーマンスの高さは一大センセーションを巻き起こし ました。1958年、ギブソンではジュニアのボディをシングルからダブル・カッタウェイに変更し、スタンダード・フィニッシュをダーク・サンバーストから チェリー・レッドへと変更します。そして今、ギブソンのみが成し得た最新のヴィンテージ・オリジナル・スペック・シリーズとして現代に蘇ります。-完璧を 追求するギブソンが踏み出す新たな一歩です。
  • Solid mahogany body and neck
  • Nickel hardware
  • Wraparound tailpiece
  • P-90 magnetic pickups
  • 2 volume, 2 tone, and 3-way switching controls
  • 22-fret rosewood fingerboard with pearl dot inlay